STRONA GŁÓWNA Kontakt ze szkołą News przegląd Filmoteka Szkolna
Listopad 20 2019 06:32:52   
MINISTER EDUKACJI
MINISTER EDUKACJI
W ŻEROMSKIM
PROJEKTY







Nawigacja
REFORMA EDUKACJI

MENU

GALERIE

SZKOŁA

UCZNIOWIE

NAUCZYCIELE

ABSOLWENCI

BIBLIOTEKA

PEDAGOG SZKOLNY

GAZETA STEFAN

DOKUMENTY SZKOLNE

PODRĘCZNIKI

MATURA 2018

WOLONTARIAT

PCK

RADA RODZICÓW

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Z ORTOGRAFIĄ ZA PAN BRAT
NAUKA

Na wstępnie pani doktor przybliżyła nam, czym zajmuje się Rada Języka Polskiego. Powstała ona w 1999r. Według nadanego jej regulaminu oraz według Ustawy o języku polskim Rada wydaje opinie we wszelkich sprawach dotyczących używania języka polskiego w komunikacji publicznej. Do jej zadań należy w szczególności:
● upowszechnianie wiedzy o języku polskim, jego odmianach, normach i kryteriach oceny jego użycia oraz proponowanie form językowych odpowiednich w różnych sytuacjach;
● rozstrzyganie wątpliwości językowych co do słownictwa, gramatyki, wymowy, ortografii i interpunkcji, a także co do stosowności stylistycznego kształtu wypowiedzi;
● poszukiwanie rozwiązań w zakresie używania języka polskiego w różnych dziedzinach nauki i techniki, zwłaszcza w dyscyplinach nowych (np. w informatyce);
● wyrażanie opinii o formie językowej tekstów przeznaczonych do komunikacji publicznej, a zwłaszcza w prasie, radiu i telewizji oraz w administracji;
● wypowiadanie się w sprawie przepisów ortograficznych i interpunkcyjnych;
● opiniowanie nazw (oraz ich form gramatycznych i ortograficznych) proponowanych dla nowych towarów lub usług;
● otaczanie szczególną opieką kultury języka polskiego w nauczaniu szkolnym.
W Radzie działa osiem komisji problemowych: Komisja Dydaktyczna, Komisja Języka Religijnego, Komisja Języka Prawnego, Komisja Terminologii Informatycznej, Komisja Języka w Mediach, Komisja Języka Medycznego, Komisja Ortograficzno-Onomastyczna, Komisja Kultury Żywego Słowa. Należy pamiętać, że RJP to organ doradczy, nienarzucający swoich uchwał.
Następnie dr Krzyżyk poinformowała nas o tym, że istnieje ponad 300 zasad ortografii!! Wszyscy wydaliśmy okrzyk przerażenia. Jak mamy opanować aż tyle zasad i jeszcze zastosować je poprawnie podczas egzaminu maturalnego, kiedy większość z nas będzie tak zestresowana, że zamiast daty swojego urodzenia wpisze datę egzaminu?! A wypracowanie jest przecież jedną z najważniejszych części testu. Nasz gość poprosił, abyśmy wzięli głęboki oddech i uspokoili się. Błędy ortograficzne dzielimy na rażące, drugorzędne i trzeciorzędne i to od tej klasyfikacji zależy, ile utracimy punktów. Za napisanie przecinka w niewłaściwym miejscu nie zostaniemy tak srogo ukarani, jak za krufke (poprawnie: krówkę). Więc jakie zasady musimy znać obowiązkowo? Należy pamiętać pisownię wyrazów z „ó” i „u”, „rz” i „ż”, pisownię cząstki „nie” z różnymi częściami mowy, poprawny zapis zakończeń „-ji”, „-ii”, „-i”, wyrazy pisane wielką i małą literą, zapis nosówek oraz pisownia cząstki „-by” z czasownikami w formie osobowej.
Dalsza część prezentacji dotyczyła błędów w pisowni wyrazów często używanych w życiu codziennym. Rozmawialiśmy o mupetach (lub mapetach), smurfach (smerfach), pineskach, eks- Murzynach, Gallu Anonimie, systemach Windows, dyskdżokejach, dziełach Reblais'go oraz różnicach między expressem a ekspresem. Każdy z nas przyznał, że chciałby kiedyś znaleźć się w Beneluksie, nie lubi jeść kornfleksów ani mrożonych produktów z Horteksu, w wolnych chwilach ogląda programy PolSatu lub znęca się nad dżojstikiem przed komputerem. Jednak największe emocje wzbudził ulubieniec wszystkich dzieci : małych, dużych i tych niby dorosłych; czyli Święty Mikołaj. Zgodnie z uchwałą RJP wielką literą piszemy tylko imię biskupa z Miry, natomiast wszystko, co jest związane ze starszym sympatycznym panem z długą białą brodą ubranym w czerwony puchowy płaszcz i podróżującym co roku z ogromnym workiem prezentów wielkimi saniami, należy pisać małą literą! Oczywiście wszyscy zareagowaliśmy na to oburzeniem. Jak można pozbawiać naszego kochanego MIKOŁAJA jego „wielkości”?! Nawet pani doktor przyznała, że nie zgadza się z tą zasadą. Miejmy nadzieję że członkowie RJP jeszcze zmienią zdanie.
Po zakończeniu wykładu podziękowaliśmy dr Krzyżyk za spotkanie i rozeszliśmy się do klas. Wszyscy opuszczaliśmy salę w dobrych humorach, dyskutując na temat zagadnięć ortograficznych. Ta lekcja zapadła nam głęboko w pamięć. Pani doktor potrafiła dotrzeć nawet do tak nieczułych na poprawność językową ścisłowców, jak uczniowie mojej klasy. Jestem pewna, że nikt z nas nie będzie miał już problemów z pisownią nawet najtrudniejszych wyrazów i zagadnienia ortograficzne na egzaminie maturalnym przestaną być najgorszym koszmarem. Mam nadzieję, że uczniowie naszej szkoły będą mieli przyjemność jeszcze nieraz gościć tak wspaniałą osobę.

P.G.