STRONA GŁÓWNA Kontakt ze szkołą News przegląd Filmoteka Szkolna

Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
WYMIANA MŁODZIEŻY - WYJAZD DO NIEMIEC
WYJAZDY

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży Zawiercie - Hockenheim 2007

W dniach od 16.09 - 26.09.2007 dwudziestoosobowa grupa uczniów naszego liceum przebywała w Niemczech w ramach wymiany młodzieży. Opiekę sprawowali pani Felicja Otręba (emerytowana nauczycielka ILO) oraz pan Andrzej Syc.

W niedzielne popołudnie spotkaliśmy się na lotnisku Katowice - Pyrzowice, skąd odlecieliśmy do Frankfurtu. Po wylądowaniu i powitaniu przez pana Wolfganga Schneidera wsiedliśmy do autokaru, którym dotarliśmy do niedużej miejscowości Hockenheim. Tam spotkaliśmy się po raz pierwszy z naszymi niemieckimi "znajomymi" i ich rodzinami. Zostaliśmy przez nich mile przywitani. Wieczór minął spokojnie na wzajemnym poznawaniu się. Przed nami było dziesięć pięknych dni...

Poniedziałek zaczęliśmy od zwiedzania najbliższych okolic. Byliśmy między innymi w muzeum sportów motorowych, gdzie oglądaliśmy różne modele motocykli i samochodów wyścigowych. Odwiedziliśmy także tzw. Motodrom, gdzie właśnie odbywały się wyścigi. Celem pierwszej wycieczki był Strasburg, leżący już po francuskiej stronie Renu. Jest to piękne miasto. Zobaczyliśmy wspaniałą, gotycką katedrę i inne charakterystyczne dla tego miasta obiekty architektoniczne. Po południu pojechaliśmy do Parlamentu Europejskiego. Obejrzeliśmy bardzo ciekawy film o Unii Europejskiej, a następnie sympatyczna przewodniczka oprowadziła nas po budynku i opowiedziała o pracy posłów z krajów członkowskich UE. Duże wrażenie wywarła na nas sala obrad plenarnych. Do naszych niemieckich domów wróciliśmy bardzo zmęczeni...

W środę rano rozpoczęliśmy pracę nad projektem, który przygotowywaliśmy w miejscowym Carl-Friedrich-Gauß-Gymnasium. Jest to szkoła, w której uczą się nasi nowi niemieccy przyjaciele. Około południa wyruszyliśmy pociągiem do Heidelbergu. Jest to jedno z najpiękniejszych miast niemieckich - malowniczo położone nad brzegami rzeki Neckar. Ma w nim swoją siedzibę najstarszy niemiecki uniwersytet. Spacerując po starym mieście zobaczyliśmy m. in. ratusz, kościół Jezuitów oraz budynki uniwersyteckie i ruiny zamku. Z dużym zainteresowaniem naszej grupy spotkał się karcer, czyli miejsce gdzie kiedyś studenci odbywali kary za swoje przewinienia.

Następnego dnia pojechaliśmy do Rothenburga i Würzburga. Widoki starych miast zapierały dech w piersiach. Oczywiście znów bardzo dużo zwiedzaliśmy chodząc pieszo i podziwiając przepiękne widoki. Pogoda dopisywała. Zabawa była świetna.

21 września natomiast wyruszyliśmy do Trewiru. Jest to najstarsze miasto niemieckie. Poznaliśmy jego historię. Naszym oczom ukazała się słynna Porta Nigra, będąca najokazalszym zabytkiem z czasów rzymskich. Ta wielka brama-twierdza została wzniesiona w czwartym wieku przez cesarza Konstantyna jako część systemów fortyfikacji miejskich. Z zabytków sakralnych widzieliśmy miejscową katedrę oraz przepiękną bazylikę Konstantyna. Zwiedzaliśmy też podziemia Term Cesarskich i Arenę, gdzie miał miejsce rewelacyjny popis naszych znajomych, którzy w przypływie dobrego humoru przedstawili przykładową "walkę gladiatorów". Weekend - jak to zwykle bywa - minął bardzo szybko. Właściwie na te dni plan był bardzo luźny i każdy mógł robić co tylko chciał, oczywiście za pozwoleniem naszych opiekunów. Niektórzy poszli na basen, inni do parku rozrywki, a część z nas po prostu spacerowała i zwiedzała okolice. Wszyscy jednak spędziliśmy czas bardzo przyjemnie.

W poniedziałek nadal pracowaliśmy nad zrealizowaniem naszego wspólnego projektu. Później wyruszyliśmy autokarem na Zamek Hambach. Był po prostu prześliczny. Następnego dnia widzieliśmy jeszcze więcej ciekawych miejsc, ponieważ celem wycieczki był tym razem Stuttgart - stolica Badenii-Wirtembergii a najważniejszym punktem programu wizyta w parlamencie krajowym. Spacer po tak cudownym mieście i kolejne emocje, które towarzyszyły nam przy zwiedzaniu przynosiły także zmęczenie. Była to właściwie nasza ostatnia wycieczka, ponieważ w środę wracaliśmy już do Polski i musieliśmy pożegnać się z Hockenheim.

Pożegnanie było oczywiście bardzo trudne i smutne. Nie jednej osobie zakręciła się łezka w oku, a właściwie większość z nas płakała. Myślę, że przyjaźń między uczniami tak odmiennych krajów - jak Polska i Niemcy - może być naprawdę piękna i przetrwać bardzo długo. Wszyscy jesteśmy zadowoleni z tej rewelacyjnej i pełnej wrażeń wyprawy. Nadal ją bardzo miło wspominamy, przeglądając chociażby zdjęcia, które uwieczniły wszystkie miejsca, gdzie byliśmy.