STRONA GŁÓWNA Kontakt ze szkołą News przegląd Filmoteka Szkolna
Sierpień 26 2019 07:57:45   
MINISTER EDUKACJI
MINISTER EDUKACJI
W ŻEROMSKIM
PROJEKTY







Nawigacja
REFORMA EDUKACJI

MENU

GALERIE

SZKOŁA

UCZNIOWIE

NAUCZYCIELE

ABSOLWENCI

BIBLIOTEKA

PEDAGOG SZKOLNY

GAZETA STEFAN

DOKUMENTY SZKOLNE

PODRĘCZNIKI

MATURA 2018

WOLONTARIAT

PCK

RADA RODZICÓW

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
CENTRUM SYMULACJI MEDYCZNEJ
PCK

Kształcenie studentów nauk medycznych w obecnych czasach dalece odbiega od modelu, który obowiązywał jeszcze dekadę temu. Mieliśmy okazję przekonać się o tym w trakcie wycieczki 22 września 2014 r. do Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach. W ramach umowy o współpracy ze Śląską Akademią Medyczną oraz członkostwa w Szkolnym Klubie PCK pod kierunkiem opiekuna Szkolnego Koła PCK i koordynatora projektu Pani prof. Agnieszki Łączkowskiej wybraliśmy się właśnie do tego obiektu, który przeznaczony jest dla studentów kierunków medycznych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, więc zwiedzić go można niezwykle rzadko. To tu na wysokiej klasy sprzęcie medycznym studenci uczą się wszystkich czynności i zachowań. Swoje teoretyczne przygotowanie mają możliwość sprawdzić w praktyce na fantomach i modelach szkoleniowych. Symulatory pacjenta pozwalają połączyć zdobytą wiedzę i umiejętności studentów w pozorowanej sytuacji klinicznej, nieraz pod wpływem stresu i presji czasu. Ich postępowanie jest rejestrowane, a po zajęciach każdy z nich może obejrzeć i ocenić sam siebie w akcji przywracania zdrowia pacjentowi lub ratowania jego życia. Studenci mogą też poczuć emocje, które pojawiają się po udanej akcji albo też przeżywać wirtualną stratę pacjenta.

Każde pomieszczenie jest odpowiednio wyposażone w wysokiej klasy sprzęt medyczny, taki jak: defibrylatory, respiratory, kardiomonitory czy aparaty do znieczuleń. Członkowie SK PCK mieli okazję zobaczyć m. in. audiowizualny stół, gdzie można było przeprowadzić "bezkrwawą" sekcję zwłok oraz zapoznać się z autentycznymi zdjęciami tomograficznymi i z rezonansu magnetycznego narządów, na podstawie których próbowali ocenić stan zdrowia pacjenta. Wirtualny atlas anatomiczny 3D, który wykorzystywany jest do nauki anatomii człowieka oraz diagnostyki układu kostnego wzbudził duże zainteresowanie naszych uczniów. W sali informatycznej każdy z uczestników wycieczki mógł zobaczyć kilka filmów w technologii 3D, przedstawiających doświadczenia z wykorzystaniem ciała żaby, królika i szczura.

Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach dysponuje wieloma symulatorami, które zrobiły na nas największe wrażenie. Manekiny pacjentów dorosłych, dzieci, a nawet noworodków zachowują realizm szczegółów budowy anatomicznej i mogą wykazywać oznaki życia, takie jak: oddech, unoszenie klatki piersiowej, tętno, odgłosy pracy serca, szerokość i reakcja źrenic na światło, pocenie się, krwawienie, drgawki, wymioty, symulatory potrafią nawet mówić. Zwiedziliśmy salę operacyjną, w której przyszli anestezjolodzy ćwiczą przygotowanie do znieczulenia ogólnego na specjalnym symulatorze pacjenta, który reaguje na podawane leki. Niemowlę przy nas płakało i miało czkawkę, mogliśmy również poczuć bicie jego serduszka. W sąsiedniej sali intensywnej terapii, najdroższy pacjent – symulator wart ok. 2 miliony złotych, miał wyczuwalny puls i odpowiednio reagował, np. na podanie adrenaliny. Mógł też odpowiedzieć na pytania związane z samopoczuciem. Niektórzy z nas, wykonując masaż serca, ratowali życie „ Panu Andrzejowi” – symulatorowi, który właśnie przechodził zawał. Pod koniec naszego zwiedzania mieliśmy okazję obejrzeć specjalistyczną karetkę od środka, poznać jej wyposażenie i kontrolować oddech leżącego w niej symulatora. Na pożegnanie dostaliśmy biuletyny ze streszczeniem tego, co zobaczyliśmy.

Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem możliwości dydaktycznych i wyposażenia w najnowocześniejszy sprzęt Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach. Urządzenia i symulatory w pełni uzupełniają wiedzę młodego medyka, a zwiedzających, takich jak my, motywują do ciężkiej przedmaturalnej pracy.

Opiekunami w trakcie wycieczki były prof. Agnieszka Łączkowska i prof. Katarzyna Zemła.
K. Dz., M. S., A. Ł.